توحید در محبت
توحید در محبت می خواهم بگویم که امام مانند ما انسانی است که دارای اختیار است ومی توانداز این مقام سوء استفاده نماید چنانکه خداوند در مورد پیامبر(ص) در قرآن فرموده است که اگر او هم گناه کند و تابع هوای نفس مردم شود به دوزخ افکنده خواهدشد.اما از آنجاکه نیک می داندکه ایشان شایستگی چنین مقامی را دارا هستند(خداوند آنها را با امتحانات سخت در زندگیشان خود تربیت کرده و خوب آماده ساخته است بطوریکه رجس وپلیدی را از وجودشان زدوده است وآنهارا پاک وطاهر و معصوم از گناه و اشتباه نموده است) آنها را به این مقام برگزیده است تا الگویی عالی و کامل برای تمام انسانها باشند. اما با این گفته که آنها معصوم آفریده میشوند و ازهمان اول که متولد می شوند قادر به انجام هیچ گناهی نیستند کاملا مخالف هستم .و این بهانه خوبی است تا افرادی ، امام را ما فوق انسان معرفی کرده (نه انسان مافوق) و از اینرو هر گونه اطاعت و پیروی و الگو برداری ازایشان راغیرممکن بدانندوازایشان بتهایی بسازندکه فقط باید انها رامدح کردوپرستیداما نباید انها را شناخت.
1. اگر چنين باشد كه معصومين تا مدتي معصوم نباشند ( چنان كه برخي از اهل سنت معتقدندكه پيامبران قبل از بعثت يا قبل از بلوغ معصوم نبودند يا ازبرخي از گناهان معصوم نبودند)بايد پذيرفت كه امكان وقوع گناه و حتي وقوع آن در آن دوره باشد در اينصورت شان وجايگاه آن ها زير سئوال مي رود به عبارت ديگر براهين لزوم عصمت معصوم قبل از بعثت و امامت را نيز شامل مي شود.
2. اينكه خداوند چون ميدانست اينان بهترين بندگان ا و هستند وبا اختيارخودشان برترين عبادتها را انجام خواهند داد و به همين دليل مسئوليت سنگين هدايت بندگان خود را بر دوش آنان گذاشت و براي موفقيتشان امكاناتي را در اختيار شان گذاشت كه يكي از آن ها عصمت بود باعث سلب اختيار آن ها نمي شود يعني باز آن ها انسان هستند و قادر بر ارتكاب معصيت ولي انجام نمي دهند چنانكه خداوند متعال قادر بر انجام قبيح هست ولي چون حكيم است هرگز آن را انجام نمي دهد بنابراين ضمن قبول جملات ابتدايي شما مبني بر انسان بودن و اختيار داشتن و قادر برانجام گناه بودن ولي هيچ يك از اين ها با آن چه گفتيم منافات ندارد.
3. خداوند متعال با اراده تكويني رجس و پليدي را از اهل بيت دور كرد و در هنگام نزول آيه برخي از اهل بيت كودكي خردسال بودند و برخي هنوز متولد نشده بودند ولي خداوند اراده كرد رجس و پليدي را از همه آنان دور كند. تاكيد مي شود اين اراده تكويني است .
4. با آن چه گذشت اهل بيت مانند ما هستند در عين حال الگو و اسوه كامل .
سوال: با توجه به این که بایستی دل مومن خانه محبت خداوند باشد و محبت هیچ مخلوقی نمی تواند در کنار محبت او (خالق) قرارگیرد . حال علت ضرورت محبت ائمه چیست؟ و مسلمانی که محب خداست چگونه می تواند این کار را بکند و این که اصلا محبت ائمه چه فواید و تاثیراتی دارد که محبت خدا ندارد؟
امام و پيامبر را هم بايد بخاطر خدا دوست داشت يعني چون رسول و ولي خدا هستند و محبوب و محب گويند بايد به آنان محبت ورزيد. بقيه افراد هم چنين اند يعني اگر همسر و پدر و مادر و اقوام و دوستان را بخاطر خدا دوست داشته باشيم اين محبت ها عمل عبادي و مأجور بوده و در واقع محبت خداست .
شايد گفته باشيم محبت نمي تواند موضوع امر و نهي قرار گيرد و تنها مقدمات آن و نتايجش مورد نظر است بنابراين محبت اهل بيت زماني امكان دارد كه انسان خدا و اوليايش را شناخته باشد و ثانيا از اوامر الهي اطاعت كندوگرنه محبتي كه مورد امر قرآن و روايات بوده ست واقعا تحقق نيافته است .
توحيد در محبت يكي از شاخه هاي توحيد در ربوبيت است و مفهومش اين است كه هر محبتي براي خدا باشد.
به دريا بنگرم درياته بينم
به صحرا بنگرم صحراته بينم
به هر جا بنگرم كوه و در و دشت
نشان از قامت رعناته ببینم